Dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Na podstawie badań przedstawionych na kongresie ESC (European Society of Cardiology) 2018 stwierdzono, że dieta niskowęglowodanowa to jedna z diet, której należy unikać. Zapoznajcie się z wypowiedzią autora raportu:

 

Stwierdziliśmy, że osoby, które spożywały dietę o niskiej zawartości węglowodanów, były bardziej narażone na przedwczesną śmierć, a także zwiększało się ryzyko zgonu z poszczególnych przyczyn, w tym choroby wieńcowej, udaru i nowotworu. Takiego sposobu odżywienia się należy unikać”.

prof. Maciej Banach

z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

 

DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA OKIEM NAUKOWCÓW

 

Do tej pory nie było jednoznacznych wniosków z przeprowadzonych badań, co do konsekwencji stosowania diety niskowęglowodanowej. Sugerowano, że taka dieta być może pozwala uzyskać lepsze efekty w redukcji masy ciała. Dotychczas nie udowodniono powiązania między niskim spożyciem węglowodanów a zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów czy przedwczesnej śmierci. Pierwsze takie stwierdzenie padło na ww. kongresie ESC 2018 i ma solidną argumentację tej teorii. Dowodem jest analiza badania NHANES – US National Health and Nutrition Survey, przeprowadzonego w latach 1999 – 2010. W badaniu wzięło udział 25 tys. osób. Średnia wieku wynosiła 47 lat, z czego 51 % stanowiły kobiety. Obserwacja trwała ponad 6 lat. Na jej podstawie zauważono, że ryzyko zgonu z dowolnej przyczyny wzrastał wraz ze spadkiem spożycia węglowodanów, nawet po uwzględnieniu wszystkich dostępnych czynników zaburzających.

To ryzyko było większe o 32% w porównaniu do osób na normalnej diecie. Głównymi przyczynami zgonu była choroba niedokrwienna serca, choroby naczyniowo-mózgowe oraz nowotwory. Interesującym zdaje się być, że osoby w grupie otyłych (BMI>30), będące na diecie niskowęgowodanowej miały niższe ryzyko zgonu od pozostałych osób na tej samej diecie. Co nie zmienia powyższych wniosków, mówiących o tym, że niskie spożycie węglowodanów względem pozostałych składników odżywczych, a zwłaszcza białka zwierzęcego i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, stanowi jedną z przyczyn przedwczesnej śmierci.

 

Dowody przeciw diecie niskowęglowodanowej

 

Zostało to podparte metaanalizą siedmiu prospektywnych badań kohortowych z udziałem prawie 500 tys. uczestników. Czas obserwacji wynosił ponad 15 lat. Wówczas wywnioskowano, że ryzyko przedwczesnego zgonu ogółem jest o 15% wyższe u osób na diecie niskowęglowodanowej.

 

DLACZEGO DIETA BIAŁKOWO-TŁUSZCZOWA JEST NIEZDROWA?

 

Tak jak wcześniej wspomniałam, węglowodany w diecie niskowęglowodanowej często są zastępowane nadmierną ilością białka i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. To z kolei przyczynia się do patofizjologicznych zmian w naczyniach krwionośnych oraz całym układzie sercowo-naczyniowym. Białko i tłuszcz odzwierzęcy w nadmiarze doprowadza do rozwoju otyłości oraz stanów zapalnych. Owe stany zapalne, wywoływane przez białka prozapalne wytwarzane zazwyczaj przez wisceralną tkankę tłuszczową (umiejscowioną w okolicy brzucha), doprowadzają do rozwoju nowotworu poprzez uszkodzenie DNA komórki i zaburzenia jej cyklu wzrostu i podziału komórkowego.

 

Zdecydowanie lepszym wyborem w diecie niskowęglowodanowej jest połączenie białka roślinnego i zwierzęcego. W produktach zwierzęcych brakuje związków biologicznie czynnych, które działają przeciwzapalnie. Najprawdopodobniej dieta niskowęglowodanowa stosowana przez badanych zawierała produkty z czerwonego mięsa (wieprzowina, wołowina, wyroby garmażeryjne) oraz tłuste sery. Sery dodatkowo zawierają duże ilości soli, która jak powszechnie wiadomo, znajduje się w pierwszej piątce produktów rakotwórczych, wg raportów Światowej Organizacji Zdrowia. Dodam również, że czerwone mięso zostało uznane za przyczynę powstawania raka jelita grubego, który jest drugim najczęściej występującym nowotworem wśród Polaków (w 2017 r. wykryto 19 tys. przypadków), tuż za rakiem płuc (23 tys. chorych).

 

W Polsce na raka jelita grubego codziennie umierają 33 osoby.

 

 

Podsumowując, dieta niskowęglowodanowa, in. białkowo-tłuszczowa stanowi zagrożenie dla zdrowia i nie powinna być stosowana. 

Węglowodany dostarczają cenny błonnik, witaminy z grupy B oraz stanowią pożywkę dla mikrobiomu w jelitach. To podstawowe źródło energii dla mózgu i erytrocytów. Minimalna porcja węglowodanów dla mózgu i czerwonych krwinek to 180 g na dzień. W każdej diecie, rezygnując z pewnych produktów, należy mieć świadomość konsekwencji ich niedoboru.

 

 

Źródło

https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Low-carbohydrate-diets-are-unsafe-and-should-be-avoided

Sprawdź inne przepisy!

Michalina Zgid

Cechuje ją pełen profesjonalizm i gotowość do działania. Zdrowie stawia na 1. miejscu.

Kocha tworzyć i dlatego tę miłość realizuje w jadłospisach i gotowaniu.
Zakochana w kuchni vege, szuka idealnego zamiennika bezy Pavlovy.