Chipsy z jarmużu

Chipsy z jarmużu

Chipsy z jarmużu to doskonała alternatywa dla niezdrowych, słonych przekąsek. W przeciwieństwie do nich zawierają znikome ilości tłuszczu. Dodatkowo dostarczą wiele składników mineralnych, ponieważ jest to jeden z superfood. Na jarmuż natknęłam się stosunkowo niedawno, bo dopiero rok temu. Zobaczyłam go w ogródku mojej mamy. Była to ogromna, rozłożysta kapusta. Wysokość tej rośliny może sięgać nawet 1 m! To znane od wieków warzywo jest bardzo proste w uprawie i rośnie prawie cały rok, ponieważ zimą doskonale znosi mrozy.

Od tamtej pory się z nim nie rozstaje. Stosuje go jako dodatek do sałatek, jajecznicy, omletów i chyba najczęściej do zielonych koktajli. 

 

Jak zrobić chipsy z jarmużu? 

Przepis na 1 porcję

♥ 80 g jarmużu – ilość jak na zdjęciu
♥ 1 łyżeczka oleju rzepakowego

♥ przyprawy

Jarmuż umyj i obierz z twardych łodyg. Dokładnie osusz ręcznikiem papierowym. Liście podziel na mniejsze części.

W misce wymieszaj z olejem i przyprawami. Ja dodałam szczyptę soli, pieprz, chilli i słodką paprykę.

Rozłóż na papierze do pieczenia, najlepiej tak aby liście się nie stykały. Piecz w 160°C przez 10 min

⇒Tip1 Ostrożnie z ilością oleju, nadmiar spowoduje, że chipsy będą miękkie.

chipsy z jarmużu

 


Jarmuż – bogate źródło witamin i minerałów

  • Potężna dawka antyoksydantów, które chronią komórki przed namiarem wolnych rodników. Spowalniają one procesy starzenia oraz chronią przed nowotworami.
    wit. A892 μg/100 g*
    wit. C 120 mg/100 g*
    wit. E 1,7 mg/ 100 g*
  • Dla wegan polecany jako źródło wapnia
  • Zalecany osobom cierpiącym na nadciśnienie oraz choroby układu sercowo-naczyniowego ze względu na dużą zawartość potasu
  • Zawarty w jarmużu sulforafan wspomaga leczenie wrzodów poprzez antybakteryjne działanie na H. pyroli. Ten izotiocyjanian działa również przeciwnowotworowo. 

Jarmuż a choroby tarczycy

U osób ze stwierdzoną niedoczynnością tarczycy lub w trakcie przyjmowania preparatów jodu odradza się spożywania warzyw z rodziny kapustnych w tym jarmużu. Zawierają one goitrogeny, czyli związki chemiczne zaburzające gospodarkę jodu w organizmie. Ich nadmiar może prowadzić do powiększenia tarczycy i powstania wola.

Pozostałe warzywa zawierające goitrogeny-  brokuł, brukselka, kapusta, kalafior, rzepa.

 

*Dzienne zapotrzebowanie na podstawie norm IŻŻ

Kobiety/Mężczyźni
Wit. A  700/900 μg
Wit. C 75/90 mg
Wit. E 8/10 mg

Chipsy z jarmużu
5 (100%) 2 votes

Cechuje ją pełen profesjonalizm i gotowość do działania. Zdrowie stawia na 1. miejscu.

Kocha tworzyć i dlatego tę miłość realizuje w jadłospisach i gotowaniu.
Zakochana w kuchni vege, szuka idealnego zamiennika bezy Pavlovy.

Sprawdź inne przepisy!



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Close